Home » Tips » Zo werkt bandenspanning in een race simulator

Zo werkt bandenspanning in een race simulator

Bandenspanning is een cruciaal onderdeel van de afstelling van elke auto in een race simulator. Wij leggen je uit waar je op moet letten, zodat je het maximale uit de banden haalt.

Mika de Bruijn

Geschreven door Mika

Liefhebber & Product specialist

Het enige deel van je auto dat de baan raakt, zijn de banden. Of je nu in de nieuwste F1-auto of een toerwagen rijd. Sommige auto's met weinig downforce, zoals de meeste toerwagens, zijn zo afhankelijk van dit band-baancontact dat zelfs kleine veranderingen in de afstelling een enorm verschil in prestaties kunnen opleveren.

De relatie tussen het contactvlak en de bandenspanning

Het oppompen van een band doet hem uitzetten tot hij een punt bereikt waar hij min of meer de perfecte druk bereikt in termen van de grootte van het contactvlak dat aan de baan wordt aangeboden. Te veel oppompen leidt ertoe dat het bandoppervlak van vlak, van rand tot rand, meer afgerond wordt in het midden. Dit vermindert natuurlijk de grootte van het contactvlak en de grip op de baan.

Een lagere druk dan optimaal heeft hetzelfde resultaat: het midden van de band zakt naar binnen, waardoor de band vooral met zijn buitenranden de baan raakt en de wrijving toeneemt, met negatieve gevolgen voor de temperatuur en de slijtage.

De kunst is om de perfecte druk te vinden om het contactoppervlak te maximaliseren en je de hoogst mogelijke grip te geven. Dit kan echter vrij moeilijk en tijdrovend zijn om te bereiken en kan door vele factoren worden beïnvloed.

Weergave van bandenspanning

Bij de meeste simulators wordt de spanning weergegeven in PSI op drie plaatsen per band. Als je bijvoorbeeld in een GT3-wagen rijdt, krijg je 12 temperatuurmetingen: de linker voorband toont O voor Outer, M voor Middle en I voor Inner, met individuele temperaturen per sectie. In de meeste sims kan je dit live zien terwijl je aan het rijden bent, maar in iRacing moet je in de pits staan om dit te zien. Een manier om de bandenspanning te checken in iRacing is dus om een paar ronden te rijden, en dan de pits in te komen om te zien wat de spanningen doen als er wat temperatuur in de band zit.

Het doel bij de bandenspanning is de middelste temperatuur min of meer gelijk te krijgen aan de binnenste en buitenste meetpunten. Lagere temperaturen in het midden zijn meestal een teken van een te lage bandenspanning en het tegenovergestelde als ze hoger zijn.

Belangrijke factoren die de bandenspanning beinvloeden

Het aanpassen van de camberhoeken – de hoek tussen de verticale as van de band en de verticale as van de auto – is van vitaal belang bij het werken aan je bandenspanning, omdat het kan helpen bij het gelijkmaken van de temperaturen als je hogere waarden ziet aan de binnenkant van de band in vergelijking met de buitenkant. Wat je zult merken is dat bandenspanning en temperatuur direct met elkaar verbonden zijn – hoe hoger de temperatuur van de band, hoe hoger de bandenspanning.

Door je rijstijl te veranderen en minder agressief te sturen, kan je ook de bandentemperatuur onder controle houden, met als bijkomend voordeel dat de bandenslijtage afneemt. Als je met te veel kracht en onder een te grote hoek stuurt, schuren je banden onnodig over het wegdek, waardoor de bandenspanning toeneemt.

De baantemperatuur maakt natuurlijk ook een enorm verschil in de bandentemperatuur. Een goede gewoonte is om op een warm circuit een lagere bandenspanning te gebruiken, waarbij de band na een paar ronden opwarmt en zijn optimale spanning en contactvlak bereikt. De oorzaak van een warm circuit

%%notification_text%%

Klaar voor de start? Zoek nu de beste sim racing gear

Je wilt beginnen met sim racen? Top, wij helpen je graag verder! Bekijk en vergelijk de beste producten op Simsport.nl

Alles bekijken